SzegedCafé, Szabados Ágnes, 2012. február 16., csütörtök
Az egyetlen magyar gyufagyár nemcsak itthon, hanem a román, szlovák, cseh, lengyel, angol és német piacokon is értékesíti kereskedelmi termékeit, míg a reklámgyufát egész Európában illetve a tengeren túlon is. A tavalyi év végén egy DAOP pályázat keretében több mint 30 milliót költöttek a gyárra, ebből telephelyfejlesztésre és működési feltételek javítására 13 milliót az unió finanszírozott. Az infrastrukturális és technikai fejlesztéseknek, termelőgép beruházásoknak köszönhetően harminc százalékkal több terméket állítanak elő, már csaknem 300 millió egységnyi gyufa kerül ki a gyárból egy év alatt. Ebből adódóan a dolgozók létszámát is megnövelték: tizenhat új munkavállalójukkal már közel 140 fő dolgozik a cégnél, de emellett diákokat, megváltozott munkaképességűeket és a Csillag rabjait is foglalkoztatják.
Óránként egymillió szál készül el.
Így készül el egy doboz gyufa
A gyárban a levélgyufa-betét előállításától azok dobozainak méretre szabásáig és elkészítéséig mindent helyben végeznek. Török György a gyár termelési igazgatója kalauzolt végig bennünket a hatalmas gyárban, ahol a hatalmas automata gépeikkel óránként akár 26 ezer doboz, azaz több mint 1 millió szál gyufa elkészítésére is képesek. A gyufaszálakat egy speciális oldatban való áztatás után – ami meggátolja, hogy az eloltott gyufa tovább égjen – egy hosszú, lyukacsos, végtelenített pályán mozgó acéllécbe helyezik, ami a szálak végét paraffinba meríti. Ennek az anyagnak köszönhető, hogy a láng átterjed a fejről a gyufaszál többi részére. A szálak ezután a berendezéseknek hála a dobozokba is bekerülnek, amiből bármilyen méretűt és formájút képesek előállítani. Minden automata és bejáratott, működik minden, mint a karikacsapás.
Török György
A válság nem, a dohányzás tilalom érezteti hatását
Előállított termékeik egy része a kereskedelmi forgalomban kapható háztartási, míg másik a reklámgyufa, amiből a dohányzásellenes törvények miatt már kevesebbet adnak el. Az éremnek viszont, mint mindig, most is két oldala van. “A nagy dohánygyártóknak a beszűkült reklámozási lehetőségeik miatt valahol el kell költeniük a pénzüket, mert hirdetésre nekik is szükségük van. Ez éppen nekünk kedvez” – mondta Török György termelési igazgató. Egyébként cigitilalom ide vagy oda, a dohánygyártók bevétele emelkedett az elmúlt években is, és valószínűleg a mostani szigorítások sem jelentenek majd érvágást számukra, ebből adódóan pedig a gyufagyárnak is mindig lesz kereslete.
Környezetvédelemben is első
A cég élen jár az alternatív energiaforrások felhasználásában, a legszigorúbb környezetvédelmi szabályokat is betartják. Napkollektorokkal állítják elő a meleg vizet, sőt, a gyár alatt egy alagútrendszer van, ahová minden fa hulladék leesik, ami aztán a speciális berendezéseknek köszönhetően a kazánba jut, amiből saját maguknak állítják elő a gyufagyártáshoz szükséges technológiai gőzt. A pályázaton nyert pénzből kicserélték a több mint 150 éves múltra visszatekintő gyár elavult közműrendszerét, új, automata vezérlésű kaput, napkollektorokat szereltettek a tetőre.
Forrás: szegedcafe.hu, Szegeden készül a magyar gyufa